اولین تجربه سواری با آپاچی RTR 160 4V

آپاچی را می‌توان یک برند موتورسیکلت سازی عمومی دانست و برخلاف برندهای گران قیمت، موتور سیکلت‌های این شرکت معمولا قیمت عادلانه تری دارند. در چند سال گذشته، نام “TVS Apache” به معنای هیجان اضافی و زیاد بود. در سال 2016 آپاچی RTR 200 واقعا ما را تحت تاثیر قرار داد و در اواخر سال گذشته آپاچی RR310 با عملکرد خود، ما را نابود کرد.

در حال حاضر هرچند آپاچی RTR 160، یک مدل قدرتمند هیجان‌انگیز نیست اما بروزرسانی‌هایی بر روی آن انجام شده تا شرایط بهتری داشته باشد. اما این اشتباه است که فکر کنید تغییرات فقط به بخش ظاهری مربوط می‌شود در صورتی که از لحاظ فنی نیز بروزرسانی‌هایی شده است. همانطور که از نام این موتورسیکلت مشخص است، آپاچی 160 دارای ۴ سوپاپ است و از این لحاظ بسیار شبیه RTR 200 طراحی شده و یک موتور 159.7cc تک سیلندر بعنوان تامین‌کننده نیروی آن در نظر گرفته شده است.

نسبت فشرده سازی تا 10.15: 1 برآورد شده که برای کمک به مدیریت حرارت، یک کانال “هوای سرد” در پشت مخزن آن قرار داده شده است. پیشرانه این موتورسیکلت می‌تواند ۱۶.۸ اسب‌بخار قدرت را در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۴.۸ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار لاستیک‌ها قرار دهد. جالب است بدانید که چرا TVS این گزینه را برای این موتورسیکلت در نظر گرفته، اولا قیمت پایه پایین را حفظ می‌کند و از لحاظ هزینه‌های تولیدی کمتر هزینه بر می‌شود و در مرحله دوم، طبق ادعاهای خود TVS، مدل کاربوتباتی می‌تواند به سرعت 60kmph برسد که کمی سریعتر از نسخه FI است.

شتاب صفر تا ۶۰ این موتورسیکلت 4.73 ثانیه است که از این لحاظ می‌توان دید که شرایط نسبتا خوبی دارد. در هنگام سواری با این موتور سیکلت شتاب سریع، اما خطی را احساس می‌کنید و هندلینگ فوق‌العاده جالبی دارد و می‌توان تعادل را در سرعت پایین نیز حفظ کرد. جعبه‌دنده پنج سرعته، تجربه جالبی را برای ما ایجاد کرد و در طول مسیر هرگز تمایلی به کاهش سرعت خود نداشتیم. یکی از نکات برجسته این موتور باید سطح پالایش کامل آن باشد. این یعنی تقریبا هیچ ارتعاشی از دور موتور کم تا بالا حس نمی‌شود.

سیستم تعلیق شامل چنگال تلسکوپی معمولی در جلو و یک مونوشوک قابل تنظیم در پشت است. در حال حاضر 160 با دوشاخه قطر 33 میلی متر، بر خلاف دوشاخه 38 میلیمتر روی RTR 200، ساخته شده. اما این موتورسیکلت هرگز ثبات کمتری ندارد، چون این سیستم توسط Showa تنظیم شده است.

سیستم ترمز استفاده شده در موتور آپاچی 160 شامل یک دیسک 270 میلی متری در قسمت جلو و یک دیسک 200 میلی متری در قسمت عقب است. این سیستم ترمز کمی ضعف دارد و نبود ترمز ABS نیز باعث شده این بخش چندان مطمئن عمل نکند. صادقانه تر بگوییم، ترمز ها کمی ناامید کننده بودند.

چندبار تحت ترمز شدید، کاملا ترس در دل ما موج می‌زد و موتورسیکلت از شرایط ایده‌آل خارج شد. البته این برای مصارف روزمره مشکل‌ساز نخواهد بود و اگر شما سرعت بیش از حد داشته باشید، مشکلات ترمز را حس خواهید کرد. از نظر بصری و ظاهری این آپاچی RTR 160 4V تقریبا یکسان با مدل 200 است. این طراحی با چراغهای DRL، همان مخزن 12 لیتری سوخت را دارد البته پنل عقبی کمی متفاوت با مدل ۲۰۰ است. یک چراغ عقب LED در عقب قرار داده شده که ظاهر زیبایی را برای این موتور به‌ارمغان آورده است. ارتفاع صندلی از سطح زمین 800 میلی متر است که مناسب افرادی با قد متوسط است. صندلی نیز نرم و راحت بوده اما بنظر می‌رسد ابعاد آن کمی کوچک است. در مجموع آپاچی RTR 160 4V را می‌توان یک گزینه ارزان خوب، برای مصارف روزانه دانست.

نوشته اولین تجربه سواری با آپاچی RTR 160 4V اولین بار در چرخان پدیدار شد.