با تی‍پ‌های مختلف رهام (ROHAM) آشنا شوید

سدان تازه سایپا سر و صدای زیادی در ایران به‌پا کرده است چرا که برای اولین‌بار خودرویی که توان رقابت با برندهای چینی را داشته باشد به‌صورت تولید ملی آماده عرضه شده است. اگر چه نمی‌توان سدان سایپا را ۱۰۰ درصد ایرانی دانست اما رهام نسبت به سایر خودروهای ملی، بسیار بهتر و اصولی‌تر طراحی و ساخته شده است. این پرنده آزاد، می‌تواند حرف‌های زیادی در بین سدان‌های ارزان بازار داشته باشد و حریف سرسختی برای چینی‌ها خواهد بود.

در دنیا مرسوم است که خودروها را با چند تیپ از تجهیزات و قوای محرکه عرضه می‌کنند و بنظر می‌رسد به‌دنبال همین روند سایپا رهام را در چند تیپ تجهیزاتی عرضه خواهد کرد. بزرگترین خودروساز ایرانی قصد دارد سدان زیبای خود را با تیپهای Base1، Standard، Base2، Mid، Lux، Super Lux عرضه کند. مدل پایه ۱ ، کم آپشن‌ترین و مدل سوپر لوکس، پر آپشن‌ترین رهام‌های سایپا را تشکیل خواهند دارد.

در بخش مشخصات کلی این خودروها در وزن و سایز لاستیک بیشترین تفاوت را دارند که لاستیک‌های ۱۶ اینچی، علاوه بر تاثیرگذار بودن بر شرایط رانندگی، زیبایی را نیز به همراه خواهند داشت. در جدول زیر مشخصات کلی تیپ‌های مختلف رهام را می‌توانید ببینید.

تیپ Base1 Standard Base2 Mid Lux Super Lux
  ابعاد و وزن
نوع کلاس خودرو سدان
تعداد دربهای خودرو ۴
ظرفیت سرنشین ۵
طول(mm) ۴۴۶۰
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها)(mm) ۱۷۶۸
ارتفاع(mm) ۱۵۰۱
فاصله دو محور عقب و جلو(mm) ۲۶۵۰
وزن(kg) ۱۲۶۰ ۱۳۰۰ ۱۳۲۰ ۱۳۳۰
ظرفیت صندوق عقب (لیتر) ۴۲۰
رینگ ۱۵ اینچ ۱۶ اینچ
تایر ۱۸۵/۶۵ R۱۵ ۲۰۵/۵۰ R۱۶

تیپ‌های مختلف رهام از یک مدل پیشرانه بهره می‌برند. در قلب این خودروها از موتور ۱۶۵۰ سی‌سی با ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت استفاده شده اما در بحث گیربکس به دو گروه دنده دستی و اتومات تقسیم می‌شوند. بعلت نزدیک بودن مشخصات این خودروها با برلیانس سری ۳۰۰، احتمال می‌رود که شرایط رانندگی آنها نیز بسیار شبیه به هم باشند بنابراین می‌توان انتظار داشت رهام با گیربکس اتومات نیز عملکرد مناسبی داشته باشد. جدول مشخصات فنی رهام بر اساس تیپ‌های مختلف نیز به شرح زیر است:

تیپ Base1 Standard Base2 Mid Lux Super Lux
نوع موتور BM۱۶
حجم موتور cc ۱۶۵۰ – ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی VVT
حداکثر قدرت hp ۱۱۳
حداکثر گشتاور Nm ۱۵۴
حداکثر سرعت (km/hr) ۱۹۰ ۱۸۵
نوع گیربکس دستی اتوماتیک
ظرفیت باک (لیتر) ۴۷
استاندارد آلایندگی یورو۵
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی + ترمزهای دیسکی جلو و عقب

رهام با امکانات تقریبا مناسبی عرضه شده که مشابه آن در سایر خودروهای ملی وجود نداشته و می‌توان آپشن‌های آن را با محصولات چینی مقایسه کرد. مدل پایه این خودرو با ۲ کیسه هوا ایمنی عرضه خواهد شد و از لحاظ سطح تجهیزات، امکانات حداقلی را خواهد داشت. هنوز جزئیات هر تیپ از خودروهای رهام از لحاظ تجهیزات مشخص نشده اما مدل پایه امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل  (ABS)، توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) را خواهد داشت. بنابراین شما هر چه آپشن بیشتری درخواست کنید، یک تیپ خودرو مناسب شما وجود دارد. می‌توان رقیب اصلی مدل BASE1 رهام را دنا و برلیانس H230 با گیربکس دستی دانست.

مدل فول آپشن از ۶ ایربگ، سیستم مدیریت تعادل (ECS)، سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیومی بهره خواهد برد و سایر تیپ‌ها از لحاظ تجهیزات بین مدل پایه و سوپر لوکس تقسیم می‌شوند.

نوشته با تی‍پ‌های مختلف رهام (ROHAM) آشنا شوید اولین بار در چرخان پدیدار شد.