سونامی قیمت خودرو در بازار آزاد به خط پایان می‌رسد؟

بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو

وضعیت خودروهای داخلی در بازار تهران به قدری خنده‌دار است که کمتر کسی حتی به ذهنش خطور می‌کرد که روزگاری برای خودرویی مانند پراید چیزی در حدود ۴۰ میلیون تومان بپردازد و یا اینکه روزگاری برای خرید یک خودروی با کیفیت خارجی حداقل می‌بایست ۲۰۰ میلیون تومان بپردازد ولی در این بین نبود ارگان‌های نظارتی برای نظارت بر بازار خودرو نیز به شدت عجیب بوده و عرصه را برای دلالان باز گذاشته است.

به گزارش چرخان، بازار خودرو در تهران تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله گرانی‌های اخیر و همچنین عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان بسیار بهم ریخته و به قدری پرتلاطم است که بسیاری از اهالی بازار به این واقعیت اقرار دارند که قیمت به صورت غیرواقعی تعیین می‌شود و عملا هیچ منطق خاصی پشت آن نیست!

خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا شرکت برتر استانداردهای 85 گانه خودروهای داخلی قیمت خودروها خودروهای داخلی قیمت رسمی پراید خودروقصه تورم در همه اجناس علی‌الخصوص در مورد کالاهای سرمایه‌ای چند ماهی است که وجود داشته و سیل نقدینگی به هر سویی که می‌رود یک خرابی عجیب و غریبی به راه می‌اندازد ولی نکته جالب اینجاست که در بازار خودروهای داخلی و در حالی که بسیاری از محصولات خودروسازان داخلی عملا حتی تا همین یکی دوماه قبل مشتری خاصی نداشتند و خریداران مصرانه بر روی بی ارزش بودن خودرو در مقابل قیمت کارخانه اصرار داشتند، حالا با قیمتی نزدیک به دوبرابر در حال معامله هستند و در کمال تعجب همه این معاملات نیز به صورت نقد انجام می‌شود!

فروش خودروهای کارکرده ایران‌خودرو گرانی خودرو محصولات ایران‌خودروقصه از جایی وخیم‌تر می‌شود که طرح فروش خودروسازان نیز دردی از مصرف کنندگان واقعی دوا نمی‌کند و دست آنها به فروش این شرکت‌ها نمی‌رسد و عملا بازهم دلالان بازار فاتحان اصلی این فروش‌ها هستند. نکته‌ای که بعضی از این دلالان می‌گویند این است که وقتی وضعیت برای همه یکسان است، کسی برنده از این بازی بیرون می‌آید که زرنگ‌تر باشد و بعضا معتقدند که “بازار آزاد” یعنی آزادی کامل در قیمت و هر آن‌چیزی که عرضه و تقاضا مشخص می‌کند ولی آیا حضور سازمان حمایت از مصرف کنندگان یا نهادهای نظارتی وزارت صنعت واقعا به بی ارزشی گفته‌های این دلالان است؟

بازار خودروقیمت‌ها در حالی بالا رفته است که اغلب فعالان بازار می‌گویند عملا مصرف کننده واقعی در بازار حضور ندارد و اغلب یا به دلیل واقعی نبودن قیمت‌‍هاست یا اینکه قدرت خریدشان را از دست داده‌اند که در هر دو دلیل، غیرمنطقی بودن بازار را نشان می‌دهد!

همه فعالان بازار معتقدند که نقدینگی سرگردان که ابتدا به جان ارز و سکه افتاد و سپس به سراغ بازار خودروهای خارجی و بخش مسکن رفت حالا به سراغ خودروهای داخلی آمده تا این بازار را نیز به تشنج بکشد و به زودی این سونامی از بازار خارج می‌شود.

نوشته سونامی قیمت خودرو در بازار آزاد به خط پایان می‌رسد؟ اولین بار در چرخان پدیدار شد.