قطع همکاری مزدا با گروه بهمن؛ جایگزین‌های پژو و هیوندای و مزدا مشخص شد + جوابیه

تاریخچه مزدا

خروج آمریکا از برجام باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های قدیمی و سابقه‌دار نیز حرف از خروج از صنعت ایران زده و شرکای تجاری ایرانی خود را در یک بحران تازه وارد کنند. روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که همکاری گروه مزدا با گروه خودروسازی بهمن متوقف شده و این شرکت نیز راه شرکای اروپایی و آسیای شرقی خود را در پیش گرفته است.

به گزارش چرخان، ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: در حال حاضر همکاری گروه بهمن و مزدا قطع شده و این شرکت به دنبال جایگزین کردن شرکت‌های دیگری به جای مزداست که شرکت‌های چینی از جمله این موارد هستند.

وی در ادامه افزود: خروج پژو از ایران قابل پیش بینی بود چرا که شرکت‌های این چنینی حتی قبل از برجام نیز سابقه خروج از ایران را داشته‌اند و صنعت خودروسازی کشور همیشه زخم خورده حضور شرکت‌های خارجی بوده‌اند و باید شرکت‌های داخلی به عدم حضور این شرکت‌ها عادت کنند. این شرکت‌ها حتی به معاهدات و قراردادها نیز پایبند نبوده و به صورت یک طرفه اقدام به فسخ می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از دلایلی که شرکت‌های خارجی اقدام به خروج از ایران می‌کنند، منفعتی است که آنان از تجارت با آمریکا دارند. آنها مدعی هستند که چندین برابر سودی که از تجارت با ایران می‌برند، از تجارت با آمریکا داشته و نمی‌خواهند که سود کلانشان از بین برود. البته خودروسازان داخلی ما برای این خروج‌ها برنامه ریزی و آمادگی داشتند و این بار همانند چند سال قبل شوکه نشده‌اند. این خروج‌ها با توجه به اینکه فناوری بسیاری از شرکت‌های بزرگ به ایران منتقل شده و خودروسازان آشنا به آن هستند، منافع زیادی برای صنعت کشور خواهد داشت.

خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا شرکت برتر استانداردهای 85 گانه خودروهای داخلیاین نماینده مجلس در ادامه گفت: با توجه به اینکه خروج شرکت‌ها پیش بینی شده بود، گروه‌های خودروساز داخلی جایگزین‌هایی را برگزیدند که از جمله آن می‌توان به هاوال برای جایگزینی مزدا اشاره کرد. همچنین ایران‌خودرو و سایپا نیز انتخاب‌هایی داشته‌اند که برخی از آنها از کشور چین هستند. یک تصور غلط در مورد خودروسازان چینی این است که همه آنها از کیفیت بدی برخوردار هستند ولی بسیاری از برندهای خوب دنیا در حال حاضر در چین تولید می‌شوند که این تولیدات به صورت جوینت ونچر انجام می‌شود.

ملکی در ادامه با اشاره به حمایت از خودروسازان داخلی گفت: خودروسازان داخلی در حال حاضر به دنبال افزایش قیمت هستند چرا که هزینه‌هایشان بالا رفته و در صورتیکه اجازه افزایش قیمت به آنها داده نشود قطعا به مشکل می‌خورند و در صورت تعطیلی قطعا منجر به بیکاری هزاران نفر خواهد شد. برای تعیین قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان باید مواردی از جمله بالا رفتن هزینه دستمزد، هزینه مواد اولیه، فولاد و …. مورد توجه قرار بگیرد.

اما این مصاحبه و صحبت‌ها در حالیست که روابط عمومی گروه بهمن به کلی موضوع لغو همکاری مزدا و بهمن را تکذیب کرده و این خبر را کذب خوانده است. در اطلاعیه این گروه خودروسازی سابقه همکاری بهمن و مزدا یادآوری شده و تولیداتی که در حال حاضر در خط تولید این کارخانه وجود دارد، یادآوری شده است.

 

نوشته قطع همکاری مزدا با گروه بهمن؛ جایگزین‌های پژو و هیوندای و مزدا مشخص شد + جوابیه اولین بار در چرخان پدیدار شد.