مقایسه رهام با دنا، نبرد دو محصول ملی با یکدیگر!

در این بررسی به سراغ مقایسه جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا به نام رهام با یکی از محصولات ایران خودرو به نام دنا می‌رویم و با نگاهی کلی به این دو خودرو، برتری هر یک را در هر بخش اعلام خواهیم کرد.

با ما همراه باشید.

۱-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید بدین صورت بگوییم که دنا در واقع فیس لیفت سمند LX بوده و در سال ۱۳۹۳ به طور رسمی و وارد بازار خودرویی کشور شد. دنا یک سدان اقتصادی با کیفیت ساخت نسبتا خوب بوده که در این سال‌ها آمار فروش بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است.

اما در سوی مقابل، رهام به عنوان جدیدترین محصول گروه صنعتی سایپا در نمایشگاه بین المللی شیراز به علاقمندان و مشتریان معرفی شده است. این خودرو نیز همانند دنا یک سدان اقتصادی بوده و طراحی آن همانند برلیانس سری ۳۰۰ در نمای جلویی و در نمای کلی و بدنه همانند برلیانس سری ۲۰۰ بوده که این موضوع باعث آن شده تا این خودرو در زمره خودروهای با کیفیت سایپا در دیدگاه اولیه قرار گیرد.

 

۲-طراحی بیرونی

مقوله طراحی ظاهری خودروها بستگی به نظر مشتریان و خریداران دارد و طبق نظر این افراد، یک خودرو هم می‌تواند زیبا باشد و هم زشت، اما در دیدگاه کلی هر دو خودرو (دنا و رهام) دارای طراحی نسبتا خوبی بوده و می‌توانند نظر مشتریان را به خود جلب نمایند. لازم به ذکر است که به اعتقاد علاقمندان، دنا در نسخه پلاس خود، دارای طراحی خشن تر و نمای کلی بهتری در مقایسه با رهام است.

۳-طراحی درونی

با نگاهی به کابین این دو مدل (دنا و رهام) متوجه خواهید شد که در ساخت اتاق داخلی هر دو خودرو از مواد پلاستیکی زیادی استفاده شده است که این موضوع با توجه به رده اقتصادی دنا و رهام، امری معقول و قابل درک است. اما باید این نکته را یاد آور شد که پلاستیک استفاده شده در این خودروها در اکثر نقاط دارای جنسی سخت است که این مورد را می‌توان جز نقاط ضعف این دو مدل به شمار آورد.

در رابطه با طراحی ادوات، ابزارک‌ها و نوع صندلی‌ها نیز باید بگوییم که اتاق درونی رهام همانند نمای بیرونی، بسیار شبیه به محصولات برلیانس بوده و در واقع کابین رهام چیزی شبیه به برلیانس سری ۳۰۰ است که این موضوع را می‌توان از نقاط مثبت این خودرو بر شمرد. همچنین، پیرامون طراحی داخلی دنا نیز باید گفت که این خودرو با توجه به قیمت کمتر از ۶۰ میلیون تومان در نمونه ساده، دارای اتاقی خوب و قابل قبول بوده اما فضای کم سرنشینان در ردیف عقب به دلیل پهن و بزرگ بودن صندلی‌های جلویی، یک نقطه ضعف بزرگ برای دنا است.

۴-پیشرانه و عملکرد

در رابطه با پیشرانه این دو خودرو باید بگوییم که دنا در نسخه ساده و پلاس خود از یک پیشرانه جهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۷ سی‌سی موسوم به EF7 بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

دنا در نمونه ساده و پلاس خود برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت، نیازمند زمانی در حدود ۱۳.۵ الی ۱۳.۹ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن تقریبا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با ۷.۷ لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ است.

اما در سوی مقابل، رهام نیز از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱۶۵۰ سیسی بهره می‌برد که این موتور دقیقا همان موتوری بوده که به تازگی بر روی برلیانس سری ۳۰۰ و C3 استفاده شده و قدرت تولیدی آن برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۱۵۴ نیوتن متر است و با توجه به گفته مدیران سایپا، قرار است این قدرت تولیدی توسط دو نوع گیربکس که نوع اول به صورت ۵ سرعتی دستی و نوع دوم به صورت ۶ سرعته اتوماتیک هستند، به چرخ‌های جلو (FWD) انتقال یابد.

پیرامون عملکرد این خودرو در حال حاضر نمی‌توان به صورت دقیق سخنی را مطرح کرد، اما با توجه به پیشرانه، نوع گیربکس و وزن خودرو،‌ رهام می‌بایست برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت از صفر مطلق، زمانی در حدود ۱۳.۵ الی ۱۴ ثانیه را در مدل دستی به خود اختصاص دهد و حداکثر سرعت آن نیز بین ۱۹۰ الی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، با توجه به نوع پیشرانه، مصرف سوخت رهام در هر صد کیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با ۶.۸ الی ۷.۱ لیتر بنزین تخمین زده می‌شود و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است.

 

هر دو خودرو با توجه به هم حجم بودن پیشرانه و عملکردی تقریبا یکسان، مساوی با یکدیگر هستند، اما این نکته نیز قابل ذکر است که رهام با توجه به عملکرد تخمین زده شده، دارای مصرف سوختی کمتر و استاندارد آلایندگی بهتری نسبت به دنا است.

۵-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو باید بگوییم که رهام در بالاترین رده خود یعنی سوپر لوکس، دارای امکانات رفاهی بهتر و با کیفیت تری نسبت به دنا در نسخه پلاس بوده که شما همراهان گرامی می‌توانید لیست آپشن‌های نصب شده بر روی این خودرو را در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

حال بهتر است پس از امکانات رفاهی و ایمنی رهام در بالاترین نمونه، نگاهی به امکانات دنا در نسخه پلاس (مدل پر آپشن تر نسبت به نمونه معمولی) نیز بی‌اندازیم که در این رابطه باید مواردی همچون ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، ترمز ضد قفل ABS و EBD، دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و هندزفری موبایل بلندگوهای جلو و عقب تیوتر، تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم کنترل بخار بنزین – شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، سانروف، کروز کنترل، آنتن سقفی جدید(Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، سیستم قطع سوخت خودکار و … را نام برد.

۶-قیمت در بازار

سرانجام، در آخرین بخش این مقایسه، به سراغ قیمت این دو محصول می‌رویم که در این رابطه باید بگوییم دنا در نمونه ساده خود در بازار خودرویی کشور، دارای قیمتی حدودا برابر با ۵۵ الی ۵۶ میلیون تومان بوده و نسخه پلاس این خودرو قیمتی برابر با ۶۸ الی ۷۰ میلیون تومان را دارا است.

اما در سوی مقابل، با توجه به اینکه رهام به تازگی رونمایی شده و زمان حضور آن در بازار داخلی کشور به صورت قطعی و نهایی اعلام نشد است، قیمت گذاری بر روی این خودرو امری سخت بوده و باید به توجه به بازار رقابتی کشور در رده خودروهای اقتصادی، قیمتی معقول برای مدل‌های مختلف این خودرو در نظر گرفته شود. اما با این حال، به اعتقاد کارشناسان، قیمت رهام با توجه به مدل‌های مختلف این خودرو، مابین بازه قیمتی ۴۵ الی ۷۰ میلیون تومان خواهد بود.

نوشته مقایسه رهام با دنا، نبرد دو محصول ملی با یکدیگر! اولین بار در چرخان پدیدار شد.