نگاهی کوتاه به DS7 و رقبای آن در بازار خودرویی ایران!

یکی از برندهای نسبتا تازه وارد به بازار خودرویی ایران، DS نام دارد. این شرکت به عنوان زیر مجموعه کمپانی سیتروئن و هولدینگ PSA شناخته می‌شود و مقر اصلی آن در کشور فرانسه واقع شده است.

DS یکی از برندهای قدیمی کشور فرانسه در حوزه خودرو بوده که بین دهه ۵۰ الی ۷۰ میلادی، عملکرد قابل قبولی داشت ولی بعد از این دوران طلایی، دچار ورشکستگی و تعطیلی می‌شود. اما این شرکت خوش نام، دوباره در سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۲۰۱۴ به این طرف، با توجه به سیاست‌های هولدینگ PSA در زمینه تولید و فروش، به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

DS چند سالیست که با همکاری شرکت آرین موتور تابان، موفق به حضور در بازار خودرویی ایران  شده و در حال حاضر ۴ مدل مختلف را در بازار داخلی کشور عرضه می‌کند. اما پس از واردات و فروش این ۴ محصول از سوی DS و نماینده آن در ایران، حال نوبت به عرضه جدید ترین عضو این خانواده با نام DS7 در بازار خودرویی کشور رسیده است.

در این مطلب قصد داریم با نگاهی کلی به DS7، به فراز و فرودهای احتمالی این خودرو در بازار داخلی کشور اشاره کنیم و همچنین، رقبای این اتومبیل فرانسوی را در بازار خودرویی کشور معرفی خواهیم کرد.

نمای ظاهری و داخلی

DS7 یکی از زیباترین و خاص‌ترین خودروهای موجود در ایران است. این مدل با طراحی بسیار مدرن و منحصر به فرد خود، تاکنون نظر بسیاری از علاقمندان، کارشناسان و خریداران را به خود جلب کرده است. با توجه به طراحی ظاهری بی نظیر این اتومبیل، انتظار می‌رود که مشتریان ظاهر پسند و علاقه‌مند به محصولات لوکس و خاص، به راحتی به سوی این خودرو جلب شوند و آمار فروش خوبی را برای این مدل رقم زنند.

این خودرو همانند نمای بیرونی خود، در نمای داخلی و اتاق نیز دارای طراحی بسیار زیبا و خارق العاده‌ای بوده و جنس متریال استفاده شده در ساخت کابین این اتومبیل بسیار مرغوب و با کیفیت است. همچنین به اعتقاد کارشناسان، هر فردی که یکبار سوار بر DS7 شود، قطعا شیفته طراحی، کیفیت اتاق، راحتی صندلی‌ها و دیگر موارد در همان لحظات ابتدایی خواهد شد (این خودرو یک کراس اوور لوکس شهری به شمار می‌رود).

پیشرانه و عملکرد

DS7 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با ۱.۶ لیتر بهره می‌برد؛ این موتور قادر به تولید ۱۶۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۴۰ نیوتون متر بوده که این نیروی تولیدی توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک، به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید گفت که DS 7 در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرف سوختی برابر با ۶.۵ الی ۶.۹ لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو ۶ است. همچنین، شتاب صفر تا صدکیلومتر این مدل از صفر مطلق برابر با ۹.۵ الی ۹.۸ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی

این خودرو دارای اکثر آپشن های مورد نیاز خریداران در این رده بوده و اگر بخواهیم به برخی از این موارد اشاره کنیم، باید امکاناتی همچون سیستم‌های ترمز ABS)، ESP، EBV، (ASR، کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی)، ریموت، ایموبلایزر، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی حساس به سرعت، دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه، صفحه نمایش چند منظوره ۱۲ اینچی لمسی و مجهز به ۱۴ بلندگو با سیستم صوتی focal، گرم کن و حافظه برای صندلی راننده و سرنشین جلو، تنظیم برقی آینه‌ها به همراه جمع شونده، شیشه‌های سولار و دودی، چراغ‌های جلو LED مجهز به چراغ شور، مه شکن جلو، دیلایت، سنسور نور و باران، HUD، سانروف پانارومیک، کروز کنترل هوشمند، آینه الکتروکرومیک، دوربین تشخیص علامت‌های جاده، پارک خودکار،  حرکت خودکار در ترافیک، تشخیص خواب آلودگی راننده، سیستم تعلیق هوشمند، نایت ویژن و …. را نام برد.

قیمت و شرکت خدمات دهنده

شرکت آرین موتور تابان (نماینده وشریک تجاری DS در ایران)، پس از مشکلات به وجود آمده در واردات خودروهای خارجی به کشور و نوسانات ارز، قیمت جدید این مدل را برابر با ۴۵۲ و ۴۵۹ میلیون تومان (بسته به تیپ) اعلام کرده است.

مقایسه با رقبای موجود در بازار

به طور کلی، رقبای این محصول فرانسوی را در بازار ایران می‌بایست خودروهایی همچون آئودی Q5، بی‌ام‌و X4 ،X3 و لکسوس سری NX نامید. اما با نگاهی به رقبای این محصول، متوجه خواهیم شد که این خودروها هم از نظر برند، هم از نظر پیشرانه و عملکرد و هم از نظر شناخته شدن، از جایگاه نسبتا بهتری نسبت به برند دس‌اس و خودروی DS 7 برخوردار هستند و اگر شرکت آرین موتور تابان می‌خواهد این محصول جدید فروش خوب و قابل قبولی را در بازار داخلی کشور داشته باشد، باید قیمت آن را معقولانه در نظر بگیرد که به‌نظر می‌رسد بهای پایین‌تر DS7، یک برگ برنده برای آن محسوب شود.

(لازم به یادآوری‌ست که دو محصول بی‌ام و که در این بخش نام آن‌ها به چشم می‌خورد، دارای یک پیشرانه ۲.۰ لیتری توربوشارژ با قدرتی برابر با ۲۴۵ اسب بخار بوده و خودروی لکسوس در نمونه NX200T دارای یک پیشرانه ۲.۰ لیتری توربوشارژ با قدرتی برابر با ۲۳۵ اسب بخار و NX300H دارای یک پیشرانه ۲.۵ لیتری با قدرتی برابر با ۱۹۴ اسب بخار است. همچنین، آئودی Q5 موجود در این قسمت، دارای یک پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو شارژ با قدرتی برابر با ۲۳۰ اسب بخار است).

نوشته نگاهی کوتاه به DS7 و رقبای آن در بازار خودرویی ایران! اولین بار در چرخان پدیدار شد.