هر آنچه باید راجع به دنا بدانید را از چرخان بپرسید!

همان‌گونه که می‌دانید، وب سایت تحلیلی خبری چرخان مدتی است که سرویسی به نام راهنمای خرید و مشاوره را در رابطه با خودروهای موجود در بازار ایران طرح ریزی کرده است که در این بخش، شما علاقمندان می‌توانید اطلاعاتی را راجع به هر یک از خودروهای موجود در کشور به دست آورید.

حال در جدیدترین بررسی انجام شده در این بخش، به سراغ یکی از محصولات پر فروش ایران خودرو به نام دنا می‌رویم و مدل‌های مختلف این اتومبیل را که در بازار داخلی کشور حضور دارند را معرفی و ارزیابی خواهیم کرد.

۱-هدف از ساخت دنا چه بود (تاریخچه)

در رابطه با تاریخچه دنا، باید بدین صورت گفت که این خودرو پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام در سال ۱۳۹۳ وارد بازار خودرویی ایران شد و از آن سال تاکنون موفق به کسب آمار فروش بسیار خوبی برای گروه صنعتی ایران خودرو شده است. در واقع دنا به عنوان فیس لیفت سمند محسوب می‌شود و از همان شاسی و اتاق سمند بهره می‌برد. دنا یک سدان اقتصادی در بازار داخلی بوده و دارای دو مدل جدید تر با نام‌های پلاس و پلاس توربو نیز هست.

(لازم به ذکر است که دنا پلاس در اوایل سال ۹۶ وارد بازار شده و دنا پلاس توربو نیز در اواخر همین سال وارد بازار خودرویی کشور خواهد شد)

۲-طراحی ظاهری و داخلی دنا به چه صورت است؟

در رابطه با طراحی ظاهری دنا باید گفت که این خودرو دارای نمای بیرونی نسبتا جذاب بوده و در دیدگاه کلی نظر خریداران را به خود جلب می‌کند. البته این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که دنا در دو نمونه جدید تر خود یعنی پلاس و پلاس توربو از طراحی ظاهری زیبا تری به واسطه خطوط درب‌ها و تغییرات ایجاد شده، سود می‌برد و یکی از جذاب ترین مدل‌های تولید شده در داخل کشور به شمار می‌رود.

پیرامون طراحی داخلی و کابین این خودرو نیز می‌بایست گفت که دنا از کابینی زیبا در رده قیمتی خود بهره می‌برد و جنس متریال استفاده شده در آن با توجه به ارزش پرداختی توسط مشتریان، نسبتا قابل قبول ارزیابی می‌شود. اما برخی نکات منفی در اتاق داخلی این خودرو وجود دارد که مهم ترین آن فضای پای کم سرنشینان عقب بوده که این موضوع در مسافرت‌های طولانی مدت، بسیار آزاد دهنده خواهد. البته این نکته بخاطر این است که صندلی‌های ردیف جلویی دنا پهن و بزرگ هستند و باعث آن شده تا وقتی در حالت راحتی راننده و سرنیشین جلو تنظیم می‌شوند، فضای کمی را برای سرنشینان عقب به وجود آورند.

۳-پیشرانه و عملکرد دنا چگونه است؟

دنا در نمونه معمولی خود از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۷ لیتر با نام اختصاصی EF7 بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن متر بوده و این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس ۵ دنده دستی، به چرخ های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید گفت که دنا برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۳.۶ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین، این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک، مصرفی برابر با ۸.۸ لیتر بنزین و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، دنا مصرفی برابر با ۶.۴ لیتر بنزین را دارا بوده که در نمودار سیکل ترکیبی، در مجموع مصرف این مدل برابر با ۷.۴ الی ۷.۶ لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ است (گنجایش باک دنا برابر با ۶۰ لیتر است)

لازم به یاداوریست که دنا پلاس نیز دقیقا دارای همین مشخصات بوده اما پلاس توربو با توجه به قرارگیری سامانه توربوشارژ بر روی پیشرانه، دارای قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن متر بوده و شتاب صفر تا صد این خودرو به کمتر از ۱۰ ثانیه رسانده کاهش یافته و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است

۴-امکانات رفاهی و ایمنی دنا به چه صورت است؟

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی دنا باید گفت که این خودرو با توجه به قیمت خود در بازار، از امکانات گستره‌ای همچون کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل ABS و EBD، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان و هندزفری موبایل و کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS)، بلندگوهای جلو و عقب تیوتر، چراغ های هالوژنی و LED، آینه‌های جانبی برقی تاشونده اتوماتیک و راهنمادار، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم کنترل بخار بنزین، شیشه‌های سولار، جا به جایی صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت برقی، امکان نصب صندلی کودک در صندلی‌های عقب، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)، سیستم روشنایی موقت در محیط تاریک و دسترسی به صندوق عقب از داخل بهره می‌برد.

۵-استهلاک و هزینه‌های جانبی دنا چقدر است؟

پیرامون هزینه‌های جانبی و استهلاک دنا باید گفت که این خودرو در هر ۵۳۵۰ الی ۵۷۰۰ کیلومتر، نیازمند بررسی و سرویس‌های دوره‌ای بوده و هزینه این امور، در حدود ۹۵ الی ۱۱۵ هزار تومان اعلام شده است. همچنین، این نکته را نیز باید یاد اور شده که قیمت هر جفت لاستیک دنا که دارای سایزی برابر با ۱۹۵ هستند، برابر با ۳۳۵ الی ۳۶۵ هزار تومان توسط شرکت‌های تایر ساز ایرانی همچون بارز، یزد، کویر و … اعلام شده است.

در رابطه با هزینه بیمه شخص ثالث این مدل نیز باید گفت که اگر شخصی دنا را به صورت صفرکیلومتر تهیه نماید یا بخواهد به مدت یکسال، اتومبیل خود را بیمه کند، باید مبلغی در حدود یک میلیون و ۶۴۰ الی یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان را پرداخت نماید.

۶-قیمت دنا در بازار چقدر است؟

این خودرو در حال حاضر، دارای قیمتی برابر با ۴۵ میلیون و ۵۰۰ الی ۴۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار آزاد است. همچنین، دنا پلاس دارای قیمتی برابر با ۵۶ میلیون و ۸۰۰ الی ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده و نمونه توربو این مدل دارای قیمتی برابر با ۶۲ میلیون و ۵۰۰ الی ۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

حال اگر فردی بخواهد دنا را با بودجه ای برابر با ۳۹ میلیون تومان تهیه نماید، باید به سراغ کدام مدل این خودرو برود؟ در رابطه با پاسخ این سوال، باید گفت که با بودجه مورد نظر می‌توان دنا را با مدل ساختاری ۱۳۹۴ با کارکردی کمتر از ۷۱ هزار کیلومتر در بهترین شرایط فنی و ظاهری و جانبی همچون بیمه نامه بلند مدت و … خریداری کند.

۷-معایب دنا چیست؟

در رابطه با معایب دنا باید گفت که این خودرو به اعتقاد مالکان خود و تعمیرکاران، دارای مشکلاتی همچون برق رسانی در سیستم‌های داخلی، سواری نسبتا خشک و سفت، فضای بسیار کم برای سرنشینان عقب، افت کیفی محسوس ادوات داخلی پس از استفاده دو ساله، رنگ پریدگی برخی نقاط بدنه همچون بین درب‌ها و صندوق عقب و …، حساس بودن پیشرانه و مولدهای توربوشارژ به کیفیت سوخت و تاریخ سرویس‌های دوره‌ای در نمونه توربو که در صورت عدم رعایت این نکته، این مدل دارای مشکلاتی اساسی خواهد شد.

در پایان، لازم به یاداوریست که در صورت به‌وجود آمدن هرگونه سوال در بخش‌های مختلف سرویس بررسی و مشاوره خرید خودرو، می‌توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای هر مطلب مطرح و جواب کارشناس مورد نظر را دریافت نمایید.

نوشته هر آنچه باید راجع به دنا بدانید را از چرخان بپرسید! اولین بار در چرخان پدیدار شد.