یک ادعای عجیب: در آخرین پیش فروش سایپا هیچ نمایشگاه‌داری شرکت نکرد!

این روزها بسیاری از مردم نه برای تامین نیاز شخصی بلکه برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند. این وضعیت منجر به هجوم تقاضا به طرح‌های پیش فروش خودروسازان شده است. این حقیقت بازار خودرو در این روزهاست که رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران هم به آن اذعان دارد. بااین حال «سعید موتمنی» با قاطعیت ادعا می‌کند که در آخرین پیش فروش سایپا که اخیرا برگزار شد، حتی یک خودرو نیز از سوی نمایشگاه‌داران خریداری نشد.

در بسیاری از کشورها ارزش خودرو هرسال کمتر می‌شود اما در ایران این روند معکوس است. «سعید موتمنی» می‌گوید که در شرایط فعلی بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود به دنبال تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای و با ارزش هستند. به عقیده او به همین دلیل هم بسیاری از افراد وارد بازار خودرو شده‌اند:

«در این شرایط تفاوت بالای قیمت رسمی و آزاد خودروها نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از شهروندان به دنبال خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از کارخانه‌های سازنده باشند.»

پیش فروش سایپا

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران عنوان کرد که اخیرا 50 هزار دستگاه از محصولات سایپا ظرف یک روز فروخته شد، او با قاطعیت اعلام کرد: «حتی یک خودرو نیز از سوی نمایشگاه‌داران خریداری نشد، بلکه تمام خریداران مردم عادی بودند که با هدف حفظ و افزایش سرمایه خود اقدام به خرید کردند.» ادعایی که بسیار عجیب است و خبر از چشم پوشی نمایشگاه داران از سود و حذف عده زیادی از واسطه گران بازار خودرو دارد.

او ادامه داد که در این شرایط مسئولان باید به‌گونه‌ای عمل کنند که خودرو از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شده و عطش خرید خودرو از بین برود در غیر این صورت خودروسازان هرچه خودرو عرضه کنند، بازار سیر نخواهد شد.

موتمنی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر کسبه در اصناف مختلف اجناس خود را با نرخ دلار آزاد قیمت‌گذاری می‌کنند، به ایسنا گفت: «در بازار خودرو نیز برخی فروشندگان و واسطه‌ها به‌ویژه در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قیمت‌های غیرواقعی برای خودرو اعلام می‌کنند که این کار باعث ایجاد التهاب بیشتر در بازار و فریب مردم عادی برای خرید با قیمت‌های غیرواقعی می‌شود. در این زمینه شهروندان آگاه باشند که فریب این افراد را نخورند.»

پیش فروش سایپا

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران ادعای خود را درحالی مطرح می‌کند که اطلاعاتی دقیقی ازشغل خریداران خودروهای پیش فروش شده وجود ندارد. در هنگام ثبت نام خودرو گزینه ای به عنوان شغل خریدار وجود دارد که فرد می‌تواند یکی از گزینه‌ها یا سایر موارد را انتخاب کند. بنابراین این امکان وجود دارد که فرد شغل خود را هرچه می‌خواهد ثبت کند. ضمن اینکه تاکنون شرکت سایپا هیچ آمار و اطلاعاتی از خریداران خود منتشر نکرده است.

از تمام این موارد که گذر کنیم دلیلی وجود ندارد که چرا نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو که درآمدزایی آنها از طریق واسطه‌گری خودروست، باید از این سود چشم پوشی کنند. نکته جالب دیگر تاکید موتمنی خریدرای شدن 50 هزار خودرو توسط شهروندان معمولی‌ست که برای حفظ ارزش پول خود اقدام به این کار کرده‌اند، به بیان دیگر در نتیجه حضور آنهاست که عطش بازار خودرو هر روز بیشتر می‌شود.

The post یک ادعای عجیب: در آخرین پیش فروش سایپا هیچ نمایشگاه‌داری شرکت نکرد! appeared first on دیجیاتو.